Vintertest av smart

Hvordan takler smart kulde? Bli med på en vinterekspedisjon til Nordkapp!

5000 kilometer, 13 dager og 4 biler – med smart sitt forsknings- og utviklingsteam kjørte vi gjennom nordiske vinterlandskap hele veien fra Stuttgart til Nordkapp.

I januar - februar måned la teamet ut på en lang og spennende "vinterekspedisjon" fra Stuttgart i Tyskland. Med to stk smart #1 BRABUS og to smart #3 BRABUS tok de fatt på reisen via Inlandsvägen i Sverige, helt til Nordkapp.

smart #1 og #3 – en perfekt følgesvenn selv i iskalde temperaturer

Å reise på denne tiden av året kan by på utfordringer for elektriske biler. smart FoU-teamet tok smart #1 og #3 under lupen på sin tur til Nordkapp – med temperaturer så lave som minus 16 grader. På tur i nordisk landskap demonstrerte smart #3 sin firehjulsdrevne elektriske drift, og viste frem den elektriske bilen sin evne til å takle utfordrende forhold. Det er verdt å merke seg at under teamets tester, valgte de EU vinterdekk i stedet for de tradisjonelle piggdekkene.

Automotive tire, Wheel, Car, Vehicle, Sky, Snow, Hood

En effektiv ladeopplevelse

For å sikre en effektiv rute, planla FoU-teamet ladestasjoner langs ruten før de kjørte til Nordkapp. Ved å bruke Hello smart-appen, fikk teamet en fin oversikt over viktig informasjon relatert til ladestasjonene. Dette inkluderte detaljer som åpningstider, tilgjengelighet, pluggtyper, plasseringer og priser, noe som muliggjorde sømløs og informert beslutningstaking gjennom hele ekspedisjonen. Ved å dra nytte av det robuste nettverket av smart-partner Digital Charging Network (DCS), hadde teamet tilgang til over 460 000 ladepunkter i hele Europa.

Å lade smart fra 10% til 80% under optimale forhold tar mindre enn 30 minutter med 150 kW DC-teknologi eller mindre enn tre timer med 22 kW AC-teknologi. Ettersom batteriets temperatur sank under reisen på grunn av værforholdene, påvirket dette naturligvis ytelsen og derfor ladefarten. Batteriets forvarmingsfunksjon var spesielt nyttig for å kompensere for dette.

Faktumet at to av de fire kjøretøyene var utstyrt med takstativ, og behovet for omfattende oppvarming på grunn av kaldt vær, førte til en økning på 25 % i det totale energiforbruket sammenlignet med kjøring i varmere temperaturer. Til tross for disse utfordringene, presterte de elektriske bilene godt under de vanskelige forholdene, noe som beviste deres motstandsdyktighet og effektivitet selv under ugunstige forhold.

Suksessen med turen kan tilskrives det varige og effektive batteriet i smart #1 og #3, sammen med et omfattende ladesystem. Kjøretøyenes romslige interiør, tilkoblingsmuligheter, underholdningsfunksjoner og imponerende slepekapasitet bidro ytterligere til reisens triumf.

"En intelligent firehjulsdrift bruker friksjonen til hvert enkelt hjul med veien for å oppnå maksimal trekkraft. smart sine firehjulsdrevne elbiler er derfor en optimal bil for landskapet du finner i Skandinavia eller andre fjellturer."

Dr. Tilo Schweers, Vice President R&D smart Europe

smarte funksjoner i kulden

Værbetingelsene under turen var en av de mest utfordrende i området på over 30 år, preget av en uventet og intens snøstorm. De iskalde temperaturene og de sterke vindene presenterte teamet for utfordringer som gjorde det vanskelig å operere kameraene og understreket de harde forholdene de var utsatt for. Til tross for været, presterte bilene godt. Alle fire elbilene fungerte uten problemer, og demonstrerte en motstandsdyktighet selv i temperaturer på -16 grader.

En bemerkelsesverdig fordel under det kalde været var standardfunksjonen av oppvarmede seter og rattvarme i smart #1 og #3, som nå er tilgjengelig for alle modeller via en Over-the-Air-oppdatering (OTA). Installasjon av OTA-oppdateringen kan gjøres med bare noen få enkle klikk.

Vision care, Forehead, Glasses, Chin, Coat, Gesture, Beard, Collar

Vi har benyttet anledningen til å ta en prat med Dr. Tilo Schweers, visepresident for forskning og utvikling hos smart Europe GmbH, for å diskutere hvordan elbilene fra smart presterer under vinterlige forhold. Dr. Schweers delte sine tanker og innsikter om egenskapene og teknologiene som gjør smart-bilene tilpasset til å håndtere utfordrende vinterføre. Les intervjuet under.

Hva er forskjell på det å reise med elbil og bil med forbrenningsmotor?

Når du vurderer å reise med en elektrisk bil sammenlignet med en tradisjonell bil med forbrenningsmotor, er det flere betydningsfulle faktorer. En av de mest merkbare forskjellene er behovet for hyppigere ladestopp. Imidlertid byr elektriske biler på flere fordeler underveis. For det første, dersom du skulle kjøre deg helt fast under reisen, vil batteriet i en elektrisk bil vanligvis holde i minst en hel dag. Dette er fordi strømforbruket mens bilen er parkert og bruker oppvarming, er omtrent 2% per time. Dette gir en betydelig fordel i nødsituasjoner.

Estetikken spiller også en viktig rolle i reiseopplevelsen med en elektrisk bil. Kjøring gjennom naturskjønne og åndeløse landskap blir enda mer behagelig i et kjøretøy som er både stille og visuelt tiltalende. I områder der folk gjerne driver med bråkete aktiviteter som vintersport, er det super å ha en elbil. Den passer rett inn, uten å forstyrre naturen, og holder alt pent og rent. De passer perfekt inn i et rent og uberørt miljø og bidrar til å bevare naturen uforstyrret. Å velge en elektrisk bil gir både praktiske og miljømessige fordeler, noe som gjør dem til et ideelt valg for miljøbevisste reisende som verdsetter både komfort og bærekraft.

Som eier av en elbil på langreise, spesielt til et sted som Nordkapp, hvilke hindringer kan du møte?

Effektiv forberedelse er avgjørende på slike reiser. Sørg for å pakke essensielt utstyr som varme klær, mat, vann, et reservehjul, snøkjeder eller pigger, og andre nødvendige ting. Det er avgjørende å stole på informasjonen som er gitt av vegvesenet og holde seg til angitte, tilgjengelige ruter for en trygg og problemfri kjøretur.

Hvordan påvirker lave temperaturer ytelsen til elektriske biler?

Det er ofte bekymring for økt energiforbruk når man lader elektriske kjøretøy i kaldt vær. Imidlertid, i motsetning til den vanlige forventningen om en 50% eller høyere økning i forbruket under vinterkjøring, motsa vår erfaring denne antakelsen. Gjennom reisen la vi merke til bare en omtrentlig 25% økning i forbruket sammenlignet med turer i varmere temperaturer, inkludert det faktum at to av de fire kjøretøyene var utstyrt med takstativ og behovet for omfattende oppvarming.

Hva bør du være oppmerksom på under langkjøring med en elektrisk bil?

I slike forhold er det avgjørende å erkjenne at den nærmeste ladestasjonen kanskje ikke er operativ. Dessuten kan det oppstå en rekke uforutsette veisperringer. For å være på den sikre siden, er det greit å ikke la bilens batterinivå bli for lavt, ideelt sett opprettholde det minst halvfullt. Disse forholdsreglene gjelder for landlige områder og til mindre avsidesliggende steder hvor veisperringer som snøskred, steinras og andre hindringer kan oppstå.

Hva lærte vi fra vår reise til Nordkapp?

Noe som gjorde et varig inntrykk på forsknings- og utviklingsteamet på denne turen var hjelpsomheten til lokalbefolkningen. Under snøstormen kom teamet over en veisperring, som ble løftet slik at teamet kunne nå sitt reisemål trygt. Med en synlighet i snø på fem meter var dette ingen enkel oppgave. Som vi er kjent med, er det nordiske været uforutsigbart. Du må være forberedt på å snu, eller møte på utfordringer underveis.

Disclaimer

*smart #1: Strømforbruk kombinert i kWh/100 km: 18,2 (BRABUS/Pulse), 17,4 (Pro+); Kombinerte CO2-utslipp i g/mil | g/km: 0; Elektrisk rekkevidde (WLTP) i km: 400 (BRABUS/Pulse), 420 (Pro+).

**smart #3: Strømforbruk kombinert i kWh/100 km: 17,6 (BRABUS/Pulse), 16,3, 16,8 (Pro+), (WLTP); Kombinerte CO2-utslipp i g/km: 0; Elektrisk rekkevidde (WLTP) i km: 415 (BRABUS/Pulse), 435 (Pro+). Pulse-linjen er i EU-homologiseringsprosessen. smart vil publisere verdiene etter forventet fullføring i begynnelsen av 2024 gjennom sine vanlige kanaler.

Ladetiden for batteriet kan variere avhengig av ulike forhold som forskjellige omgivelsestemperaturer og batteritemperaturer, tilgjengelig strøm og andre begrensninger, samt bruk av fjernkontrollfunksjonen (f.eks. fjernstyrt klimaanlegg, forvarming av kjøretøyet osv.). Med en 3-faset strømforsyning kan du lade med opptil 22 kW og gå fra 10% til 80% SOC (State of Charge) på bare 3 timer under optimale forhold (unntatt med Pro, som kun er tilgjengelig med 7,4 kW ombordlader og krever 5,5 timer for dette). Med en DC hurtigladestasjon kan du til og med lade med opptil 150 kW (Pro: 130 kW) og gå fra 10% til 80% SOC på 30 minutter under optimale forhold. For lading med AC-plugger anbefaler smart å lade høyvoltbatteriet ved industristikontakter, ved offentlige ladestasjoner eller ved en veggkasse. Dette oppnår en høyere effektivitet og en betydelig kortere ladetid sammenlignet med lading ved en husholdningskontakt.

Bli kjent med smart #1 og #3

Hold deg oppdatert på nyheter og lanseringer